Bandipur - Reisverslag uit Bandipur, Nepal van Familie Cox - WaarBenJij.nu Bandipur - Reisverslag uit Bandipur, Nepal van Familie Cox - WaarBenJij.nu

Bandipur

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Familie

26 April 2016 | Nepal, Bandipur

Via een tussenstop in Bandipur zijn we zojuist aangekomen in Pokhara.

Eerst Bandipur... Afgelopen maandag werden we stipt om 9:00 opgehaald bij ons hotel in Kathmandu. We hadden een ruime auto met een rustige chauffeur. Achteraf hoorden we dat hij dit werk pas 2 maanden doet. De rit naar Bandipur zou 6 uur duren, maar het schoot lekker op en na zo'n 4 uur rijden konden we de main road verlaten. Hier bleek dat onze chauffeur nog niet echt ervaren was, want de laatste 7 kilometer voerden over een kronkelig bergweggetje en onze driver had er duidelijk moeite mee, ik denk zelfs dat hij af en toe bang was...

Maar ook hier kwamen we doorheen en uiteindelijk reden we Bandipur binnen. Er loopt maar 1 weg doorheen waarover ook auto's mogen. Onze homestay (hotel is een groot woord...) lag hieraan en al gauw stond de bagage op de kamer. Wat in dit geval gerust een 'kamertje' genoemd mag worden: 1 tweepersoons bed, 1 eenpersoonsbed en net genoeg ruimte ertussen. Ook de badkamer was klein.
Maar de mensen waren erg vriendelijk en behulpzaam en aan het gebrek aan ruimte hebben we ons niet gestoord.

's-Middags zijn we Bandipur binnengelopen: naast de auto straat is er ook een soort boulevard waar geen auto's en motoren mogen komen. En dat is, na de hectiek van Kathmandu, een verademing. Na een lekkere lunch zijn we verder gelopen, door het dorp heen. Onderweg vanalles tegengekomen: heel veel standjes waar ze snoep, drinken en ijs verkopen, een bruiloft (waarover zo meer), heel veel kinderen, een wasplaats waar zowel kleren als mensen gewassen werden (en dat tegelijk!) en agressieve honden. Nou zie je overal wel honden, maar zo net buiten het dorp zijn ze toch wel wat agressiever dan in het dorp zelf. Dreigen met een steen gooien helpt...
Uiteindelijk kwamen we weer op de weg waar ook de auto's rijden, maar dan aan de andere kant van het dorp. Deze weg leidde ons toen weer netjes naar onze homestay, Samira.

Nog even over de bruiloft... Uiteraard waren onze kinderen, en met name Mathijs met z'n blonde haren, weer de hoofdattractie. Er waren alleen dames (neem aan dat de gelukkige echtgenoot nog wel in beeld zal komen) en een aantal wilden met Mathijs op de foto. Mede door de drukke en uitgelaten sfeer vonden Mathijs en Jasper het toch niet zo fijn, en ondanks de uitnodiging om erbij te komen zitten hebben we vriendelijk bedankt en zijn we na een minuutje of 10 te hebben gekletst, doorgelopen.

Nadat we ons hebben opgefrist, zijn we op een mooi terras wat gaan drinken. Schitterende zonsondergang gezien! Toen een plekje gezocht om wat te eten. En toen kwamen een aantal kinderen van die middag weer voorbij. Het begon wat schuchter, maar na een poosje hadden onze kinderen de grootste lol en hebben ze de hele tijd met die andere kindjes gepraat (waz joor neem? how old aar joe?) en gespeeld. Eerst hardloopwedstrijdjes, daarna gooien met een bal. Eerst raakte Mathijs per ongeluk een hond die daar lag te slapen. Hond stond slaapdronken op, deed 2 stappen en ging weer liggen. Toen is Mathijs z'n excuses aan die hond gaan brengen, zag grappig uit... :-) Later gooide hij ook nog eens, tot grote hilariteit van de andere kindjes, de bal op een balkon.
Onnodig om te zeggen dat dit alles de aandacht trok van alles en iedereen die er rondliep, er waren zelfs toeristen die foto's maakten van onze jongens met de Nepalese kinderen.

Daarnaast liep Mathijs ook nog eens de hele tijd de show te stelen met radslagen. Tja, als je de ruimte hebt dan moet je die ook benutten... En het applaus werkte blijkbaar verslavend.:-)

In Nepal begint de dag altijd vroeg, en eindigt (daardoor?) ook vroeg. Misschien komt het door de rare tijdzone, maar rond half 9 's-avonds wordt het hier donker. Meestal wordt het dan ook stil, behalve al die honden die dan met hun conversatie beginnen. Bandipur ligt op een berg, met als logisch gevolg dat er nogal wat dal omheen ligt en dat galmt behoorlijk. Oh ja, dat bruiloftsfeest van die middag, ook die hadden nog een soort afterparty, met live trompetgeschal. Maar los daarvan, heerlijk geslapen en een super ontbijt gehad.

Tegen 9:00 vanmorgen zijn we weer opgehaald door onze chauffeur en binnen 3 uur zijn we op de volgende lokatie aangekomen: het Castle Resort in Pokhara. Hier blijven we 5 nachten, waarvan 1 nacht trekking...

• 26 April 2016 - 12:26

Gijs:

Ik lees veel over een bruiloft, zie vaak de naam Mathijs voorbij komen...applaus...
    Is Mathijs nou daar getrouwd, of wa? ;-)))

• 26 April 2016 - 21:18

Rianne:

Leuk om jullie weer te volgen hoor, zie de jongens daar al spelen op dat plein.. Voor mij ook allemaal herkenbare plaatsen die weer leuke herinneringen oproepen. Herken alleen het vele hondengeblaf niet maar daar mis ik volgens mij niets aan. Geniet in Pokhara.

• 27 April 2016 - 10:13

Paula Cramer:

Wat een leuk verslag. Ik zie het helemaal voor me. Geniet er van. Wij nemen hier wel een borrel oranjebitter ( om op te warmen

• 27 April 2016 - 21:38

Ingrid:

Haha geweldig verhaal weer. Die Mathijs. Turnshowtje ik zie het al helemaal voor mij. Ook leuk om hier een handstandfoto te maken voor GV Best. Maar Mathijs niet uithuwelijken hoor want Fleur wil natuurlijk wel nog al zijn verhalen horen hier terug in NL.