Dagje Kathmandu: nog meer tempels em apen - Reisverslag uit Thamel, Nepal van Familie Cox - WaarBenJij.nu Dagje Kathmandu: nog meer tempels em apen - Reisverslag uit Thamel, Nepal van Familie Cox - WaarBenJij.nu

Dagje Kathmandu: nog meer tempels em apen

Blijf op de hoogte en volg Familie

24 April 2016 | Nepal, Thamel

De dag begon met een heerlijk ontbijtje. We moesten wel opschieten, want we wilden nog naar de Pashupatinath, een tempelcomplex waar de locals gecremeerd worden.Dit gebeurt in de ochtend, dus vandaar de haast.
Gelukkig zijn er hier overal taxi's te vinden en met een ritje van 20 minuten waren we daar. Erg indrukwekkend om te zien. De mensen worden daar in het openbaar, in de open lucht, gecremeerd. Er zit een heel ritueel aan vast. We zijn niet al te lang blijven kijken. Ook hier weer veel tempels en apen...

Daarna weer een taxi terug naar Thamel, de wijk waar we verblijven. Na een drankje op zoek naar een plek om te lunchen. Blijkbaar zijn we erg kritisch, want het duurde even voordat we iets gevonden hadden. Prima tentje, alleen een rekenfout op de rekening (in ons nadeel...). Maar dit hebben ze gelukkig wel hersteld.

's-Middags hebben we een travel-bug geplaatst (da's iets met geo-chaching) en het vervoer naar Bandipur geregeld. We konden kiezen uit de toerist-bus of een private auto. De kosten waren ongeveer gelijk, zeker als je bedenkt dat de bus niet helemaal tot Bandipur gaat maar een stukje eerder stopt. Dus hebben we maar voor de auto gekozen. Daarbij komt dat we overmorgen gelijk doorrijden naar Pokhara, met dezelfde auto & chauffeur.

Dan nog even iets over het verkeer hier... De straatjes zijn meestal erg smal, met heel veel auto's (meestal kleintjes), motoren en fietsen. Ook die weer in alle soorten en maten. En oh ja, vrijwel geen stoepen waardoor je continu op straat loopt. Alles krioelt door elkaar heen en het is echt een wonder dat we de afgelopen 3 dagen nog geen ongelukken gezien hebben. Komt waarschijnlijk ook doordat iedereen mekaar de ruimte geeft en vrij relaxed is in het verkeer.
Of het ook komt doordat iedereen met een claxon deze ook de hele tijd gebruikt, betwijfel ik... Maar het is wel een gigantisch lawaai de hele tijd...
Met de kinderen hierdoorheen lopen is wel vermoeiend, je moet de hele tijd op je hoede zijn. Maar dat wordt vanaf morgen beter...

Het weer is nu lekker: droog en warm (zo'n 30 graden). Hoe is het weer ook alweer in Nederland? ;-) Door de droogte is het erg stoffig. Mathijs had in Nederland al last van een hoestje en loopt daarom hier rond met een mondkapje. Het stof bevat namelijk bacterien en die kunnen weer op je keel slaan.

Morgen dus de trip naar Bandipur. Geen idee of we daar Wifi hebben, maar overmorgen waarschijnlijk weer wel...

• 24 April 2016 - 14:55

Ingrid:

Heerlijk weer een reisverslagje te lezen van jullie. Hoe vonden de kids de verbranding? Ik heb het wel eens op TV gezien maar vond het best heftig. Pech dat Mathijs nu ook een hoestje heeft (hopelijk niet van mij gekregen) maar straks als jullie Kathmandu uit zijn en de berglucht in gaan komt dat vast goed. En gaaf dat je een travelbug hebt geplaatst. Met als doel terugkomen naar Best? 30 graden heerlijk. Hier is het raar weer. Vandaag zelfs hagel maar nu weer zon. Wel fris. Nou geniet ervan en goede reis morgen!

• 24 April 2016 - 19:49

Rianne:

Zie net op tijd journaal dat aardbeving Nepal morgen een jaar geleden is. Zag herdenking in Kathmandu waar vele kaarsjes op straat geplaatst werden. Waarschijnlijk hebben jullie dat gemist. Indrukwekkend. Herken de drukte en chaos in het verkeer nog. Geniet in Bandpur en Pokhara. Het weer hier? Daar mis je niks aan: vandaag zon, regen, koude wind, hagel en zelfs even natte sneeuw gehad.