Tet - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Familie Cox - WaarBenJij.nu Tet - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Familie Cox - WaarBenJij.nu

Tet

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Familie

24 Januari 2012 | Vietnam, Hanoi

Zoals ik ook al in mijn vorige stukje meldde, ligt Vietnam een aantal dagen stil. En dat moet je vrij letterlijk nemen: niet alleen veel winkels dicht maar ook op straat is het een stuk rustiger dan normaal.

Reden is Tet, het Chinese nieuwjaar dat een paar dagen geleden plaatsvond door heel zuidoost Azië. Ook de 3 dagen na Tet gelden voor veel Vietnamezen als een feestdag. Dit komt onder andere doordat op Nieuwjaarsdag iedereen zijn verjaardag hier viert. Niemand viert het door het jaar heen, sterker nog, veel Vietnamezen weten niet eens precies wanneer ze jarig zijn. Iedereen wordt op dezelfde dag een dagje ouder.
Je ziet nu veel mensen chiq gekleed rondlopen. Bij tempels is het wel weer heel druk, zoals we vanmorgen ondervonden. De mensen gebruiken deze dagen danook vaak om bij familie op bezoek te gaan. In die zin lijkt het natuulijk erg op onze Kerst vakantie.

Maar wanneer je nu als toerist in Vietnam zit, heb je wel iets om over te balen... Ook eettentjes zijn veelal dicht, net als de meeste musea. Toen we vanmorgen de straat opliepen was het een saaie, ietwat trieste bedoening. Je zag veel toeristen met hun ziel onder de arm rondlopen omdat er niks te beleven valt...
Wij zijn eerst naar Hoa Kiem Lake gegaan, een meer dat midden in Hanoi ligt. In dat meer ligt weer een eilandje met daarop een tempel. Onnodig te zeggen dat het er erg druk was met locals die er kwamen bidden en offeren. Op weg naar de tempel kregen Mathijs en Jasper ieder zelfs 10.000 VND in handen gedrukt! Klinkt meer dan het is, omgerekend hebben ze ieder zo´n 40 Eurocent gekregen. We twijfelden eerst nog of het geld echt was of nep, maar het lijkt wel heel erg op echt geld, inclusief watermerk. Het schijnt geluk te brengen wanneer je kinderen hier geld geeft. Misschien moeten wij dat dan ook maar eens proberen ;-)

Omdat ook veel eettentjes dicht zijn kostte het wat moeite om een plek voor de lunch te vinden, maar het is gelukt. We kwamen in een leuk tentje terecht. De kinderen eten hier goed, zoals ik eerder ook al eens meldde. Vaak krijgen ze tijdens de lunch een pannenkoek met chocola. Eten ze thuis ook wel eens... En soms een bordje friet erbij, dat krijg je hier ook vaak en is prima te eten. Ook Jasper eet en drinkt gelukkig weer als vanouds. Zelf eten we meestal een lokaal gerecht, afgewisseld met een sandwich of pizza.
Mathijs, die vanmorgen nog zo vrolijk rondrende, viel tijdens de lunch in slaap op de bank. We zaten in een soort eetcafé, met grote banken dus dat was niet zo'n groot probleem. Grappig is wel dat Mathijs echt overal in slaap valt, maakt niet uit waar. In het vliegtuig, tijdens Carnaval, noem maar op. Wakker worden is een ander issue, dat gaat vaak gepaard met ochtend humeur (net als vandaag bij het eten).

Wat hier ook opvalt is dat men overal, maar dan echt overal, een apart mannetje voor heeft. Bijvoorbeeld in ons vorige hotel was een mannetje met als enige taak toezicht te houden bij het zwembad. Ongeacht of er iemand aan het zwemmen is of niet. Nu hebben we een portier. Kan natuurlijk best, maar het hele hotel heeft 10 kamers en is niet eens voor de helft gevuld, dus de goede man doet de hele dag niks anders dan kijken of er iemand komt en dan in toaal 8x per dag de deur openmaken. In een ander hotel stonden 3 mensen bij het ontbijt, waarvan 1 persoon permament bij de broodrooster! Nu was dat ook wel een apparaat met een gebruiksaanwijzing maar toch.
Van multi-tasken hebben ze hier nog nooit gehoord...
Deze mensen verdienen overigens ook niet veel. Vandaar dat in veel hotels een fooien-pot staat die verdeeld wordt over het personeel. Is wel zo eerlijk natuurlijk.

Terug naar Tet. Het is nog 1 dagje afzien en vanaf overmorgen zijn de meeste dingen weer open. Voor morgen middag hebben we al plannen: we hebben kaartjes gekocht voor het poppentheater. Mathijs zit nu continue het liedje van Carnival Festival (van de Efteling) te hummen en denkt dat we iets soortgelijks te zien krijgen.
Overmorgen staat een stadstoer op het programma, met gids. Maar omdat dat de enige dag in Hanoi is dat de winkeltjes weer open zijn moeten we nog maar even zien of we dat door laten gaan, misschien alleen weer de ochtend.

• 25 Januari 2012 - 04:05

Sjoerd:

Dat klinkt bekend, die mannetjes. Ook hier zie je iemand voor elk klusje wat je maar kunt bedenken, terwijl het of overbodig is of niets voorstelt. Het zal me ondertussen dan ook niet verbazen als je die man nog moet uitleggen hoe hij toezicht moet houden...

Hier werken vooral veel mensen in de 'security'. Zo hebben we in ons kantoorgebouw wat poortjes die je met een pasje moet openmaken. Dat gaat vaak fout en dan gaat de pieper af. Op dat moment komt zo'n mannetje naar je toegelopen die twee meter verder 'op wacht' stond, kijkt, probeert het ook en draait zich weer om (of het probleem opgelost is of niet maakt niet uit).

Ik heb het er wel eens met mensen over gehad, maar feitelijk is het verborgen werkloosheid. Maar tegelijkertijd blijven de mensen wel in het arbeidsproces betrokken. Scheelt natuurlijk weer veel aan uitkeringen, want die hebben ze dan weer niet hier.