Lekke band - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Familie Cox - WaarBenJij.nu Lekke band - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Familie Cox - WaarBenJij.nu

Lekke band

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Familie

19 Januari 2012 | Vietnam, Hoi An

De titel van dit stukje zegt eigenlijk al genoeg... Toen we het verst van het hotel waren begon de band van Patricia leeg te lopen...

Vanmorgen ging op tijd de wekker (7.00) en na een goed ontbijt hebben we onze fietsen weer opgehaald. Deze keer besloten we naar de kust te rijden, zo'n 5 kilometer over de grote weg. Uiteraard zijn we weer binnendoor gereden en we kwamen weer de mooiste dorpjes tegen.
Na een half uurtje kwamen we bij de kust maar in plaats van het drukste, meest toeristische strand, besloten we nog een paar kilometer noordwaards te rijden en verderop een drankje te gaan drinken.
Fietsenstalling: 10.000 VND (Vietnamese Dong), zo'n 40 Eurocent voor een hele dag. Maar omdat we maar een uurtje wilden blijven hebben we nog wat afgedingd, naar 6.000 VND.
Toen we uiteindelijk gingen afrekenen had hij niet terug van een briefje van 10.000 terwijl wij geen 6.000 gepast hadden (althans, ik heb niet al te ver gezocht... ;-) ) en heb ik uiteindelijk omgerekend 10 cent betaald.

Aan het strand een blikje fris gedronken en wat over het strand gelopen. Mathijs heeft schelpen gezocht. Zwemmen wordt in deze tijd van het jaar afgeraden en dat is gezien de hoge golven goed te begrijpen.

Bij het wegrijden bleek meteen dat de voorband van Patricia leeg begon te lopen. Nog eventjes geprobeerd maar naar een paar honderd meter ging het echt niet meer. Na een klein stukje gelopen te hebben kwamen we gelukkig bij een brommer-reparateur, waar ze perslucht hadden en gelijk al onze banden even gecheckt hebben. Toen we naar de prijs vroegen werden we lachend weggestuurd!
Daarna ging het een stuk beter met fietsen dus we hoopten al dat het ventiel los had gezeten, maar terug in Hoi An was het weer raak. Nou is Hoi An behoorlijk groot en zeker als je niet precies weet waar je je bevindt. Dus maar weer bij een of andere reparateur gestopt en de band weer op laten pompen. Deze keer vroegen ze wat geld, omgerekend minder dan 10 cent.

Hiermee haalden we het terug naar onze verhuurder die gelijk aanbood om de fiets om te wisselen. Aangezien het rond het middaguur was lieten we de fietsen achter om de rest van de dag in het dorp rond te brengen.
Bart kreeg een heerlijke massage terwijl Patricia en de kinderen aan het zwemmen waren. Daarna geluncht en toen een boottocht van een uur over de rivier hier. Erg mooi om te doen. Er liggen een aantal eilandjes in de rivier en het was erg leuk om daar omheen te varen.

Ons hotel ligt 'aan de overkant' van de rivier. Dat is natuurlijk afhankelijk vanwaar je kijkt, maar vanuit het dorp gezien klopt dat. In het dorp, langs de rivier, is overdag altijd een markt met onder andere souvenirs en kleren, voornamelijk t-shirts. We wilden nog wel een leuk t-shirt voor de kinderen hebben en Patricia had al een leuke op het oog. Maat gepast, kleur uitgezocht en toen begon het afdingen. In Cambodja had je voor ongeveer 1 a 2 dollar een leuk t-shirt in die maat. Dat is omgerekend 20.000 tot 40.000 VND per t-shirt. We rekenden dan ook op een maximale prijs van 100.000 VND voor beide. Het was dus schrikken toen ze begonnen met een prijs van 700.000! Nou heb ik het afdingen onder tussen weer redelijk onder de knie en de belangrijkste truc, naast vriendelijk blijven, is weglopen. Uiteindelijk zat ik op een prijs van 150.000! We waren ook al een aardig eind richting hotel. Maar aangezien mij dat nog steeds te hoog was, hebben we het toch maar niet gedaan. Maar het is wel goed om te weten tot hoever je dus kunt gaan...

Overigens, je kunt hier op bijna alles afdingen. De boot bijvoorbeeld, begon bij 200.000, nu voor 120.000. En op de fietsen krijgen we morgen ook 25% korting. Straks eens proberen of we op blikjes bier bij een straattentje ook nog korting kunnen krijgen. Als je maar genoeg bestelt... ;-)

• 19 Januari 2012 - 10:41

Dionne,Erwin,& Kids:

haha, werkt geweldig dat afdingen. Zal tegenvallen als jullie weer terug zijn en hier de hoofdprijs mogen betalen ;-). Fijne vakantie nog!