Met de Tuk Tuk naar Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Familie Cox - WaarBenJij.nu Met de Tuk Tuk naar Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Familie Cox - WaarBenJij.nu

Met de Tuk Tuk naar Angkor Wat

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Familie

10 Januari 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na Angkor Wat met een gids, leek het ons leuk om vandaag eens op eigen houtje op pad te gaan. We wilden een wat verder weg gelegen tempel bezoeken, dus een uitstekende gelegenheid om een Tuk Tuk te nemen. Op de terugweg wilden we ook nog bij een andere tempel stoppen.
Dus, vanmorgen lekker vroeg op pad (nou ja vroeg, het was kwart over 8...) en lopend richting de grote weg. Ons hotel zit namelijk op 10 minuten lopen van de grote weg. Lastig om meteen een Tuk Tuk te krijgen, maar het is wel lekker rustig. Daarbij, terug kom je altijd wel. Tenminste, vrijwel altijd, zie later in dit stukje...

Na stevige onderhandelingen (we beginnen er eindelijk in te komen!) konden we voor 15 USD de hele halve dag rond gereden worden. De eerste tempel, Banteay Srei, ligt op een uur scheuren van Siem Reap. Het was een erg mooie rit, door allerlei kleine dorpjes die nog authentiek zijn. Uiteraard liggen er ook toeristische stukken tussen, maar dat mag de pret niet drukken. Daarbij, omdat we redelijk vroeg waren, zagen we onderweg bijna geen toeristen dus we hadden het gevoel 'echt' door Cambodja te rijden.
De tempel zelf staat bekend om zijn verfijnde sculpturen en houtsnijwerken, overal te zien op het complex. Bij ons staat het verder ook nog berucht om de vele Japanners, te zien op iedere foto...
Voor de kinderen was het weer een erg leuke tempel, met vele doorgangen waar ze doorheen konden klimmen (als er geen Japanner voor stond om een foto van te maken), veel stenen waar ze op konden klauteren en gangetjes waardoor ze konden rennen. We waren ze hier danook vaak kwijt!

Daarna met de Tuk Tuk naar de volgende tempel, Banteay Samré. Een enorm complex bouwwerk, met muren om muren heen gebouwd en tempels in tempels. Voor Jasper was het te lastig, dus die bleef in de rugdrager, maar Mathijs mocht zich uitleven in klimmen en klauteren. De vele gangetjes, doorgangen en trappen was voor hem net een kasteel.
En ook niet onbelangrijk, deze tempel staat bekend om zijn weinige toeristen! We waren er niet alleen, maar vergeleken met de vorige tempel en ook met de eerste dag was dit echt een rustige tempel. Wel zo mooi voor de foto´s.

Over foto´s gesproken, helaas is op de 2e dag onze camera stuk gegaan... Hij maakt nog wel foto´s maar om de zoveel tijd geeft hij een error die alleen opgelost kan worden door de batterij eruit te halen. Kan erger, maar is wel vervelend. Waarschijnlijk de backup batterij maar we zijn er nog niet uit hoe we die kunnen vervangen.

Na de tempel via het centrum (Pub Street!) terug naar het hotel, de was opgehaald en even gerust. Terug naar het hotel bleek nog lastiger dan gedacht. Op Pub Street hadden we direct een Tuk Tuk die ons voor 2 USD (normaal kost het 3) naar ons hotel wilde brengen. Echter, we reden wel meteen de verkeerde kant op... Even aan de goede man gevraagd of hij wist waar het hotel lag en ja hoor, dat wist hij wel. Hij wees precies naar de andere kant, maar dat klopte wel volgens hem. Nou ja, je heeft zo'n man het voordeel van de twijfel en rijdt verder.
En het moet gezegd worden, we waren ontiegelijk snel bij het hotel! Alleen helaas het verkeerde... Nog maar eens uitleggen wat ons hotel was en ja hoor, meneer begreep het. Alleen weer precies de verkeerde kant op natuurlijk. Na ongeveer 15 minuten rijden waren we weer in de buurt van Pub Street, waar we begonnen! Laatste kans voor onze vriend en met aanwijzingen van ons gingen we uiteindelijk zelfs in de goede richting! En even later viel het kwartje en wist hij waar we naar toe moesten. Arme man, een Tuk Tuk rijder die de weg in zijn eigen stad niet weet...

Daarbij is alles hier lekker goedkoop. Voor bier betaal je meestal 1 USD, ongeveer 80 Eurocent. Dat is dan een pul ter grootte van een blikje. Op Pub Street hebben veel kroegjes (zeg maar eetcafés) de hele dag Happy Hour, bier voor de halve prijs. Komt in de buurt van het Walhalla... Ook een blikje fris kost 1 USD. Uiteraard is alles in de supermarkt goedkoper, wat goed uitkomt omdat we een koelkastje in onze hotelkamer hebben. En Nederlands wat we zijn zit dat koelkastje natuurlijk overvol.
Een maaltijd kost tussen de 3 en 5 dollar, soms iets meer. Daarbij is geen verschil tussen lunch en avond maaltijd, je kunt altijd tussen dezelfde gerechten kiezen.
Het eten hier is redelijk gevarieerd. Er is keuze uit witte rijst, gebakken rijst, gebakken noodles en dat dan weer in combinatie met varkensvlees, rund of kip. En daarbij dan weer allerlei combinaties van groenten. Of je kiest voor een van de curry´s of Amok,s een typisch Cambadiaans gerecht met een curry van cocos (soms ook geserveerd in een cocosnoot). Ook lekker zijn de fried spring rolls, een soort van gebakken loempia's met daarin vlees en/of groenten. Heerlijk als voorgerechtje.

Morgen voor de laatste keer naar Angkor Wat, deze keer met de fiets. Bij het hotel kunnen we 2 fietsen lenen met kinderzitje en we zullen eens zien hoe dat bevalt. We gaan ook niet zo ver en niet zo lang deze keer.

• 10 Januari 2012 - 13:10

Tante Zus:

Wat vervelend van de foto camera dat zal je dan net gebeuren als je zo'n verre reis maakt.Het bevalt jullie uitstekend en de kinderen ook zo te lezen.Hier is alles goed met oma ook groetjes tante Zus

• 10 Januari 2012 - 13:11

Gijs:

Wederom leuk leuk!!
    maar hoe lang duurt dat nou...een hele halve dag? ;-)

• 10 Januari 2012 - 13:28

Agma En Jan:

het gaat hier goed naar best geweest allesv goed erg bwolt niet koud verderniets een kus voor de kindern daaaaag agma en jan k

• 10 Januari 2012 - 16:49

Frits En Yvonne:

Lijkt me een hele ervaring om de tempels te zien.Ik heb de foto,s gezien.Prachtig!!!
    Wat een gedoe met de Tuk Tuk.
    Hoe maken jullie je verstaanbaar?
    Hoe gaat het slapen van de kinderen en van papa en mama?
    Een fijne sportieve dag morgen met de fietsen!!!Groetjes Frits en Yvonne

• 13 Januari 2012 - 08:21

Anja:

Fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben! Ben de hele week druk geweest, zodat ik niet eerder naar jullie blog heb kunnen kijken.
    En bereid je dan maar alvast voor: in Kuala Lumpur is bier duur (overigens alle alcohol), dus drink er nu nog maar eentje! Het eten is hier wel goedkoop en super lekker.
    Het verhaal van de vele aandacht voor de blonde blanke jongens herken ik hier ook wel een beetje bij mezelf. Ook al ben je dan in een wereldstad, als ik alleen en tussen de locals loop, zie ik ze kijken en zeggen ‘dat is een blanke’. Alleen komen ze me niet over de bol aaien… Als ik samen met Sjoerd ben, is het een stuk minder.