boottocht tussen de varanen - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Familie Cox - WaarBenJij.nu boottocht tussen de varanen - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Familie Cox - WaarBenJij.nu

boottocht tussen de varanen

Door: Bart

14 Juli 2014 | Sri Lanka, Negombo

Zoals op veel plekken ter wereld zijn de Nederlanders ook hier geweest in de tijd van de VOC. Hier, in Negombo, hebben ze onder andere een compleet kanalenstelsel aangelegd. Handig om allerlei kruiden en specerijen te vervoeren.

En uiteraard kun je daar als toerist een boottocht over maken. Na het ontbijt zijn we eerst naar het strand gewandeld (ligt aan de overkant van de weg) om daarna door een busje te worden opgehaald.
Het busje bracht ons vlak buiten Negombo. Daar stapten we in een bootje dat ons twee uur lang rond voer. Veel gezien in die tijd: mangrove bossen, veel bijzondere en mooie vogels (diverse soorten ijsvogels), badende mensen, en ook veel varanen. Geen kleine jongens, ze waren zonder uitzondering zeker een meter of twee groot. De kinderen vonden het prachtig om te zien, maar op een gegeven moment hadden ze het ook wel gehad.

Komt bij dat het hier overdag bloedheet is. Groot contrast met de airco in onze kamer...
Ook zijn we onderweg gestopt bij een mannetje die sap uit de stam of takken van de kokosnootboom haalt. Dit doet hij door als een aap in de boom te klimmen en bovenin de boom het sap te winnen. Tussen de bomen zijn touwen gespannen waardoor hij niet steeds omlaag hoeft. Hij klimt dus van boom tot boom. Ook onze jongens wilden eens proberen om in zo'n boom te klimmen maar ze kwamen niet al te ver...
Dat sap (de naam ben ik even kwijt) bevat van nature trouwens al 2.5% alcohol. Dus gelijk maar even wat stekjes meegesmokkeld. ;-)

Aangezien we toch met het busje waren hebben we de chauffeur gevraagd of hij ons bij de vismarkt af kon zetten. Wij dachten dat dat vlak in de buurt was, maar het bleek een paar kilometer verderop te zijn. Gelukkig bood ons mannetje aan om (kostenloos) op ons te wachten zodat we niet met een tuk-tuk terug hoefden. Stapten we daar uit, bleek dat hij ook nog eens parkeergeld moest betalen. We hebben hem dus maar een extra hoge fooi gegeven.

's-Middags bij het hotel gezwommen. Het water hier is gewoon warm. De kinderen hebben van ons allebei een snorkelsetje gekregen en ook een grote opblaas-krokodil. (De vorige is op vakantie in Duitsland gesneuveld, toen ze er met zijn vieren op sprongen.)
Gisteren is Jasper trouwens nog in al zijn enthousiasme zonder kurk in het bad gesprongen! Gelukkig zit hij al een tijdje op zwemles dus hij raakte niet in paniek, daarnaast heeft hij een grote broer die hem kwam redden. :-) (En uiteraard was Patricia ook in de buurt. )

Zwemmen in zee is er niet bij: door de hoge golven is dat in deze tijd van het jaar verboden. Jammer voor met name Jasper, want die wil dolgraag eens in de zee zwemmen. Hij zal moeten wachten tot in Arugam Bay...

Morgen worden we als het goed is rond 9 uur opgehaald door onze chauffeur. We rijden dan naar ons volgende hotel, in Habarana. Geen idee hoe lang we er over zullen doen, waarschijnlijk een uur of 6. Maar we hebben airco... :-)

Tot slot nog wat over ons hotel. Veel beter dan hier zullen we het niet treffen. Mooie, grote kamer, goede airco, vriendelijk personeel en super heerlijk ontbijt. En ook leuk, de eigenaar (ook heel vriendelijk) heeft 7 jaar in Nederland gewoond waarvan een deel in Brabant. Nou kent iedere tuk-tuk driver hier wel iemand uit Nederland (althans dat beweren ze) maar deze man kent wel heel veel details en spreekt zelfs redelijk Nederlands. Dus wij geloven hem....

• 14 Juli 2014 - 23:40

Ingrid:

Klinkt allemaal weer heerlijk. Ben benieuwd naar de foto's van die reuze varanen! Knap he hoe die mannen de kokosnoten uit de boom halen op hun blote voeten zonder ladder of iets. Wij zouden een trapje nodig hebben. Tegen het einde van de vakantie hoeft Jasper geen kurkje meer om. Dat komt helemaal goed zo. Goeie reis morgen!