Een drukke dag - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Familie Cox - WaarBenJij.nu Een drukke dag - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Familie Cox - WaarBenJij.nu

Een drukke dag

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Familie

01 Mei 2013 | Marokko, Meknès

Meknes is een stuk kleiner dan Fes, maar toch merkten we daar vandaag op een of andere manier weinig van...

De dag begon lekker rustig. Eerst even langs de auto gelopen (die 10 minuten hier vandaan staat) om Jaspers sandalen te pakken. Dit na ernstig aandringen van Jasper...
Toen wat verder gewandeld, naar de Romeinse gevangenis. Of graanopslag, daar zijn de geleerden het nog niet over eens. Hoe dan ook, het was een grote ondergrondse 'zaal', alleen verlicht door gaten in het plafond (maar wel lekker koel!).
Helaas zowel geen gevangen als graan gezien, zodat we nog steeds niet zeker weten wat het is. Voor de kinderen was het in ieder geval spannend!

Toen wilden we een paleizen complex bekijken, maar dat bleek voornamelijk uit heel veel gangetjes te bestaan. Geen paleis maar wel woningen dus. Ook leuk, geen toerist te zien! Toen we daar eenmaal uit kwamen (geen idee aan welke kant we zaten) kwamen we opeens op een marktje uit, met daar nog minder toeristen. Oftewel, we waren de enige toeristen op die hele markt.
En toen natuurlijk weer de klasieker... Gebeurt iedere keer weer: 4 bananen willen kopen, spotgoedkoop natuurlijk en dan blijkt dat je voor die paar grijpstuibers een hele tros of kilo meekrijgt. Was niet de bedoeling, maar om die aardige verkoper duidelijk te maken dat we er echt maar 4 wilden en dat hij de rest mocht houden lukte maar met moeite. Wij hebben uiteindelijk gewonnen en 'maar' 4 bananen meegenomen. ;-) De rest mocht de goede man houden.

Maar we wisten dus nog steeds niet waar we zaten, en na nog wat rondgezworven te hebben zagen we het: vlak bij een grote Amerikaanse fastfoodketen, herkenbaar aan een grote gele 'M'. Nou, de kinderen herkennen dat ook al en ergens vonden we het ook wel een goed idee: hoewel de kinderen hier redelijk eten en (vooral Mathijs) veel wil proeven leek het ons geen slecht idee om ze even wat 'volume' aan eten te geven in de vorm van een Happy Meal. Wij (Patricia en ik) hebben er niks gegeten, wij wilden toch liever een lokaal tentje proberen en dat lukte ook op het grote plein.

Aan het plein ligt een museum, Dar Jamai, wat eigenlijk een oud paleis is met daarin wat oude voorwerpen. Een aantal pistolen, een kanon van meer dan 2 meter, messen en iets wat op een (piraten)schatkist leek. Dus voor de kinderen weer een feest. De kosten voor dit soort 'attracties' zijn laag: 1 euro pp en de kinderen gratis. Nou stelt het, in vergelijking met Nederland, ook niet zoveel voor, maar gezien de prijs ga je al sneller ergens naar binnen.

Daarna terug naar het hotel om wat te rusten, en rond 5 uur weer eens op pad om via een korte wandeling op zoek te gaan naar avondeten. Nou ja, een korte wandeling... In no-time bevonden we ons weer op een drukke markt. Via de Soeks (dat zijn kleine winkelstraatjes die ze in iedere grotere stad in Marokko hebben) waren we opeens op een markt en om daar vanaf te komen bleek nog een hele klus. Richtingsgevoel hier is overbodig omdat alles zo kronkelt en op mekaar lijkt dat het onmogelijk is om er iets van te maken. Kaartjes werken ook niet super hier want al die kleine straatjes staan er nog niet op. Ook niet op Google maps trouwens...
Maar wel mooi... :-) De kinderen vonden het ook niet zo erg dus we wandelden, ehh, schuifelden vrolijk verder tot we na een poosje het grote plein weer zagen. Daar vonden we een leuk restaurantje met een paar dakterrassen, waardoor we een mooi uitzicht hadden op het plein.

Een mooie afsluiting dus van Meknes. Morgen gaan we met de auto naar Midelt voor een tussenstop, overmorgen door naar Merzouga waar we meteen op een kameel de woestijn ingaan!

Tot slot nog iets over het weer: het is hier nu erg zonnig en warm. Ik denk zo rond de 20 graden. En nog steeds droog...

• 01 Mei 2013 - 22:29

Ingrid:

Heerlijk om jullie verslag weer te lezen. Leuk z'on markt ZONDER toeristen (op jullie na dan). Dan heb je echt nog het authentieke en dat is zoooooooooo gaaf. Ben erg benieuwd naar de foto's. En dan op naar de woestijn. Daar had Mathijs het hier al steeds over. Heerlijk avontuur. Wij hadden vandaag ook zon maar nog geen korte broekenweer helaas. Groetjes uit Best.