Laatste dag Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Familie Cox - WaarBenJij.nu Laatste dag Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Familie Cox - WaarBenJij.nu

Laatste dag Hanoi

Door: Bart

26 Januari 2012 | Vietnam, Hanoi

Op onze laatste dag in Hanoi stond er nog een city-toer op het programma. Aanvankelijk zou die een hele dag duren, maar uit ervaring weten we dat de kinderen dat niet trekken. En wij ook niet eerlijk gezegd...

De cahuffeur stond netjes volgens afspraak om 9 uur op de stoep. Echter, zonder gids... Dat kwam doordat het nog steeds Tet was en het moeilijk is om gidsen te regelen vertelde hij (via iemand van het hotel want hij sprak natuurlijk geen Engels).
Onzin natuurlijk want toen we 3 maanden geleden boekten hadden ze alle tijd om een gids te regelen. Na een paar telefoontjes van de chauffeur was er wel gewoon een gids beschikbaar, nota bene de beste die we de hele vakantie gehad hebben!

Onze gids voerde ons eerst naar het Ho Chi Minh mausoleum complex. Ho Chi Minh is de oprichter van de communistische partij hier en nog steeds mateloos populair. We vonden dit echter geen geschikte plek voor de kinderen dus we zijn niet naar binnen gegaan. Wel zijn we toen naar de One Pillar pagoda gelopen: een tempel die op 1 pilaar gebouwd is. Wederom een leuke tempel, niet zo druk als de vorige van gisteren.
Onze gids kende daar veel mensen en bleef naar aanleiding van het nieuwe jaar handen schudden...

Daarna door naar het Etnologisch museum. Vietnam bestaat uit bijna 60 minderheden met elk hun eigen tradities, klederdracht en huizen. Binnen zagen we vooral veel foto's, klederdrachten en gebruiksvoorwerpen, maar buiten waren een groot aantal huizen neergezet, volgens onze gids originele huizen die verplaatst zijn. Hoewel het alles bij mekaar een lange wandeling was, was het voor de kinderen toch een leuke ervaring. Mede omdat er redelijk wat geklommen kon worden...

Op de terugweg naar het hotel kregen de kinderen alweer geld, deze keer van onze gids! We hebben hem ter compenstatie maar wat meer fooi gegeven. Voor het geld hebben de kinderen een souvenirtje gekregen. We wilden ze hier geen speelgoed laten kopen. Dat is voornamelijk rotzooi dat al kapot is voordat de verpakking open is. Daarnaast hebben we nog redelijk veel kleine cadeautjes in onze tas zitten... In het hotel hebben ze dus van ons een kleinigheid gekregen.

Rond 13.00 waren we terug in het hotel waarna we geluncht hebben. Zou normaal gesproken het vermelden niet waard zijn, ware het niet dat er hier nog steeds behoorlijk Tet gevierd wordt en er nog steeds veel gesloten is. Daardoor zaten we voor de derde keer bij de Gecko. En dat terwijl wij normaal nooit 2x bij hetzelfde restaurant gaan eten...

Vanavond wel een nieuw restaurantje uitgezocht. Kleine wereld, want we zitten nu naast 2 dames uit Heerlen te eten (Heksenberg nota bene!)...