Royal Palace - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Familie Cox - WaarBenJij.nu Royal Palace - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Familie Cox - WaarBenJij.nu

Royal Palace

Door: Patricia en Bart

Blijf op de hoogte en volg Familie

14 Januari 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Vandaag zijn we op tijd opggestaan om naar het Royal Palace te gaan, het paleis waar de koning van Cambodja woont. Het complex bestaat uit een groot aantal gebouwen en bouwwerken waaronder het kroningsgebouw en de "Silver pagode". De gebouwen zijn allemaal erg kleurrijk met verschillende felle kleuren. Binnen staan er vooral veel Boedha's, vaak belegd met goud en soms met diamanten. Helaas mochten we niet in het gebouw waar de koning echt woont. Mathijs en Jasper hebben hun ogen uitgekeken naar alle glinsterende objecten.
Door de vele tempels en stoepa's op het terrein lijkt het meer op een tempel-complex dan op een paleis. Maar wel met heel veel pracht en praal!

Daarna op zoek naar een winkel centrum(pje) dat er uiteindelijk niet bleek te zijn. Omdat we nu in een andere hoek van PP zaten dan anders, kwamen we wel weer wat andere restaurantjes tegen dan anders en we hebben daar heel lekker geluncht. Ook leuk: ons restaurant bood ook MP3's (complete albums), TV-series (per seizoen) en films aan voor weinig. Ze hadden er een vuistdik boek met echt duizenden titels. Grappig, maar we hebben er geen gebruik van gemaakt... En ook weer, zoals overal in dit land, gratis Wifi, zodat ik de mensen in Nederland kon wakker-WhatsApp-en (tenminste Gijs, ik hoop dat je nog sliep ;-) ).

Wat hier ook veel gratis aangeboden wordt is water! Nou zitten we natuurlijk niet in de meest low-budget hotels, maar meteen bij aankomst in Cambodja kregen we al een paar flessen water aangeboden door onze chauffeur. We hoefden niks te betalen. Ook bij onze eerste trip naar Angkor Wat, die met gids was, kregen we een paar flesjes gekoeld water. En in beide hotels krijgt iedereen 1 flesje water per dag (in combinatie met een koelkastje).

Wat je helaas ook vaak ziet hier zijn bedelaars. Enerzijds volwassenen, die in heel veel gevallen ledematen missen door verdwaalde landmijnen, maar ook in de vorm van kinderen die gedwongen worden om spullen te verkopen (zoals armbandjes, boeken enzo). Met name de kinderen worden misbruikt door volwassenen en moeten alle inkomsten direct afstaan. Spullen kopen uit medelijden helpt deze kinderen helaas niet, eten (bijvoorbeeld koekjes) uitdelen is dan een beter idee. Wat ook scheelt is dat onze kinderen vaak het ijs een beetje kunnen breken. Van volwassenen kunnen ze vaak niet veel hebben, maar het contact met de kinderen die hier rondlopen is vaak wel leuk. Ook de contacten met de mensen in de restaurants is leuk met de kinderen. Ze doen vaak hun uiterste best om het onze jongens naar hun zin te maken. Sowieso is een extra bord, glas, bestek of rietje geen enkel probleem. Daarbij verzinnen sommige obers orginele dingen... zoals een stapel bierviltjes om mee te spelen, lekkere bananen en Jasper kreeg vandaag zelfs een roos van de dames van een cafe waar we zaten, hij was super-trots!

De maaltijden bestaan hier voornamelijk uit rijstgerechten (voor Bart en Patricia) met allerlei variaties. Mathijs en Jasper eten naast rijst ook veel pasta's, frietjes en pannenkoeken.

Morgen worden we (pas) om 11.30 opgehaald (luxe...) en vliegen we naar Vietnam, naar Ho Chi Min City (HCMC) waar we 2 nachten blijven. Vliegen betekent weer heel veel formulieren voor visa en dergelijke invullen... onze paspoortnummers kennen we bijna uit ons hoofd.....

• 14 Januari 2012 - 12:30

Rianne:

Leuk om mee zo een beetje mee te reizen met jullie hoor. Veel herkenbaar in de verhalen die ik lees, de plaatsen die jullie zien. Geniet ze verder!

• 14 Januari 2012 - 14:17

Familie Cox:

Hoi Rianne,

Leuk om te lezen dat je meeleest. Als ik terug ben moeten we snel maar eens bijpraten in het COZ.

Patricia