De blauwe stad - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Familie Cox - WaarBenJij.nu De blauwe stad - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Familie Cox - WaarBenJij.nu

De blauwe stad

Door: Bart

30 April 2013 | Marokko, Chefchaouene

Gisteren verliep niet geheel zonder problemen... Om te beginnen konden we het hotel niet betalen: het pinnen de dag ervoor mislukte en in het hotel bleek de credit card het niet te doen vanwege netwerk problemen.
Gelukkig kon een van de personeelsleden met ons mee met de taxi om alsnog te pinnen. Maar helaas... Ook dat mislukte.
Nou komen we volgende week weer terug in dat hotel dus we konden het zo regelen dat we volgende week mogen betalen.

Toen naar het autoverhuurbedrijf. Daar weer een ontiegelijke discussie over verzekeringen. Het blijft altijd vaag hoe en waarvoor je precies verzekerd bent en aangezien je in een ver, vreemd land bent, wil je toch geen risico lopen. Met nu dus het 'risico' dat we dubbel verzekerd zijn maar dat is nog altijd beter dan een eigen risico van 1600 Euro...

Toen (eindelijk...) op weg. We kregen wel een gratis upgrade van de auto en dat was maar goed ook, gezien de grote hoeveelheid bagage. :-)
't Is ook niet de nieuwste auto en dat valt goed te merken aan de remmen. Maar aan de andere kant, dat schiet wel lekker op...
De reistijd van 3 uur bleek ook al niet te kloppen. Wij dachten de 'korte' route te nemen, over gele wegen. Nou, dat viel nog niet mee. De wegen lijken hier op gatenkaas en we mogen echt van geluk spreken dat het niet regende onderweg want er waren soms stukken bij van kilometers achter mekaar geen fatsoendelijk asfalt. En dan ook nog eens de vele tegenliggers, af en toe een omweg en je snapt dat ik best bang ben voor de banden.
Nog een teken dat je niet echt op een hoofdweg zit: toen we in een dorpje stopten voor een brood (het brood is hier echt heerlijk!) spraken niet eens Frans (laat staan Engels). En daarbij, het wisselgeld bestond uit nog een brood en een fles water! :-)

Dus halverwege maar besloten om door te steken naar een rode weg en die reed gelukkig wel goed door. De kinderen waren gelukkig wel lief, maar helaas moest Mathijs overgeven van het vele water wat hij gedronken had (dus, Inge... je hebt nog geluk gehad!). Uiteindelijk 5 uur over gedaan...

In Chefchauoene (of hoe je het ook schrijft...) het hotel snel gevonden. Het is een mooi, eenvoudig hotel. Net toen we het stadje wilden verkennen begon het ontiegelijk te regenen en omdat we niet wisten hoe lang dat zou duren gingen we toch maar op pad. Dat hadden we beter niet kunnen doen: we waren even later doornat en ijskoud.
Dus maar vlug een restaurantje ingegaan en snel wat gegeten.
En toen zorgde Murphy er direct voor dat het ophield met regenen... ;-)

Op tijd terug in het hotel om daar nog een filmpje te kijken op de laptop. Hoe ironisch: de kinderen kozen voor Ice Age! En het was al zo koud...

Nu lekker aan het ontbijt. Het is nu gelukkig droog buiten dus we gaan zo meteen nog even de stad in. Reden dat we hier naar toe wilden komen is dat hier alle huizen blauw geverfd zijn (minstens 50 tinten blauw). Eens kijken of het nu wel lukt om mooie foto's te maken.

Hierna vertrekken we naar Meknes, waar we 2 nachten blijven. Reistijd zou ongeveer 2 en een half uur zijn, eens kijken of we dat nu wel halen...

• 30 April 2013 - 10:13

Dionne, Erwin En Kids:

Wat een gedoe met dat pinnen en die creditcard. Nu maar hopen dat jullie volgende week wel kunnen betalen ;-). Benieuwd naar de foto's van al die blauwe huisjes. Veel plezier vanuit een oranje Nederland vandaag :-).

• 30 April 2013 - 19:46

Susanne:

Vervelend van het pinnen, maar goed opgelost (en jullie hebben wat extra rente kunnen sparen ;-)
    Wij zijn sinds gisteren terug van een weekendje Oosterhout, haha, tja verschil moet er zijn! Geniet van de blauwe huizen en goede reis morgen!