Trekking en een natte broek - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Familie Cox - WaarBenJij.nu Trekking en een natte broek - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Familie Cox - WaarBenJij.nu

Trekking en een natte broek

Door: Bart

30 April 2016 | Nepal, Pokhara

Het zit erop, onze trekking!

Eergisteren moesten we ons om 9:00 'beneden' melden, bepakt en bezakt. Omdat het maar om één nacht ging paste alles in 2 rugzakken, zodat de kinderen niks hoefden te sjouwen.
We werden eerst nog naar het reisbureau gebracht waar we de trekking geboekt hadden, voor een korte 'briefing' en om de gids (Cable) te ontmoeten.
Daar stelden ze voor om de route anderso m te doen, in plaats van geleidelijk stijgen, dalen. Een keuze waarmee we achteraf erg blij waren.

Een jeep bracht ons naar het startpunt van de trip. Eerst nog even een uitzicht punt bezocht, waar we onder andere heel veel adelaars zagen vliegen. En omdat we zelf nogal hoog stonden, vlogen ze op ooghoogte. Zeer bijzonder!
En toen begon het... De route was mooi en voerde langs dorpjes, door bossen en langs dalen. Enige toeristen die we tegengekomen zijn waren Nederlanders die we al eerder gezien hadden.
Door te wandelen krijg je veel meer contact met de lokale bevolking. Onderweg dus ook veel mensen gezien. Veel Enelgs spreken ze niet, maar het woord 'twins?' kennen ze allemaal...
Ook veel dieren gezien onderweg. Natuurlijk kipppen, geiten en honden, maar ook veel koeien. Alles loopt los rond. Eén hond is nog een paar kilometer meegelopen met ons, in de hoop op wat eten. Hij is afgehaakt toen we ergens een soort picknick zagen. ☺

Na drie uur wandelen kwamen we bij de overnachtinsplek. Drie uur wandelen bleek meer dan genoeg, sowieso was het laatste stuk een pittige klim. We hebben overnacht in een eco-resort. Hier was alles eco: zonnecollectoren, opvangen van regenwater, water zuiveren tot drinkwater, groenten verbouwen, al het afval zoveel mogelijk hergebruiken (eten voor de dieren, maken van compost).
Voor het maken van drinkwater gebruiken ze een zandfiltersysteem. Zag er best goed uit, maar in het belang van onze gezondheid vertrouwden we dit toch niet zo en hebben we om flessenwater gevraagd. Uit ecologische overwegingen doen ze daar echter niet aan (Nepal heeft een serieus plastic probleem), maar toch zijn ze voor ons water gaan halen.

Na een lekkere lunch even uitgerust, gedoucht en toen kregen we een rondleiding. Hoogtepunt was toch wel het koemelken...
Het resort is overigens vegetarisch dus verder waren er niet veel dieren. Wel twee waakhonden maar die lagen het grootste deel van de dag te slapen. En Mathijs en de gids hebben een slang gezien bij de ingang. Er zitten nogal wat cobra's in de buurt. Gelukkig is het echte slangenseizoen nog niet begonnen...

Het douchen gebeurt trouwens door een emmer heet water uit een tank te tappen en dat water, aangelengd met koud water, met een beker over je heen te gooien. Das nog eens wat anders dan bij ons...

Na het eten nog even een spelletje en vroeg naar bed want we wilden vroeg opstaan voor de zonsopgang. Dus om kwart voor zes de wekker, om te zien dat het behoorlijk bewolkt was.

• 02 Mei 2016 - 05:02

Bart:

Sorry, blijkbaar is een deel van de blog weggevallen. Ik zal proberen om het ontbrekende deel alsnog te plaatsen...

• 02 Mei 2016 - 05:34

Familie Cox:

Helaas lukt het niet om nog meer tekst toe te voegen. Ook een deel 2 van deze blog lijkt niet goed te werken...
    Ik ga op zoek naar een alternatief...

• 05 Mei 2016 - 21:25

Ingrid:

Haha heel avontuur dat douchen daar. Des te meer waardeer je je eigen douche straks thuis weer!