het zit er weer op... - Reisverslag uit Best, Nederland van Familie Cox - WaarBenJij.nu het zit er weer op... - Reisverslag uit Best, Nederland van Familie Cox - WaarBenJij.nu

het zit er weer op...

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Familie

06 Augustus 2014 | Nederland, Best

Tja, toen waren we weer thuis...

Afgelopen vrijdag hadden we de laatste etappe, van Hikkaduwa naar Negombo. Voor de verandering besloten we om met de trein te gaan. Meestal is er genoeg plek en zo konden we toch weer een paar tientjes aan taxi besparen. Met 2 tuk-tuks werden we naar het station gebracht.
Maar dat van het niet zo druk konden we vergeten... De trein puilde al uit toen hij het station binnen kwam rijden. Ergens waren we al blij dat we de trein binnenkwamen, maar een zitplek konden we vergeten. We stonden met 2 grote tassen en 4 rugzakjes in het middenpad, wat nog altijd luxer was dan op het balkon staan, wat andere toeristen moesten. De kinderen konden trouwens op de tassen zitten en er was 1 plekje voor de kinderen bij op de banken bij andere kindjes.
De hele rit, die 2 uur duurde, verliet niemand onze coupé zodat er geen plek vrijkwam. Wat de rit nog moeizamer maakte was het feit dat het eerste anderhalf uur iedere 2 minuten een verkoper langs kwam zetten met een mand met koopwaar: water, ananas, koeken, andere koeken, nog eens ananas, lootjes van een loterij. Voor de afwisseling kwamen er ook nog een paar bedelaars langs, die muziek maakten.

Na 2 uur kwamen we aan in de hoofdstad, Colombo. In eerste instantie waren we van plan om de trein verder naar Negombo te nemen, maar we waren zo geradbraakt dat we toch maar besloten om een taxi te nemen.
Dat was, op zijn zachtst gezegd, een aparte ervaring... Misschien moet ik de volgende keer maar niet meer zoveel afdingen, of misschien was die chauffeur echt niet helemaal OK, maar het feit is dat dit de meest bijzondere taxirit was die we ooit hebben meegemaakt. Dit versloeg zelfs die man die onder het rijden tv keek...

Misschien niet zo handig, maar we hadden eerst de prijs afgesproken, voordat we de taxi gezien hadden. Dit bleek een kleine auto te zijn, met een nauwelijks merkbare airco. Dus twee tassen op de voorstoel en wij met zijn vieren op de achterbank. Lekker warm... ;-)
Eerst stopte hij bij een kleine garage om, zo bleek, één band op te pompen.Lekker begin dus. Toen kreeg hij een telefoontje van een (andere) klant en we waren even bang dat hij die ook nog op wilde halen. Hoewel de enkele rit anderhalf uur duurde, beloofde hij die andere klant om hem over een uur op te halen...
Maar gelukkig, dat deed hij niet. Wat hij ook verzuimde was om netjes auto te rijden... Hij had absoluut geen enkel gevoel voor autorijden. Gas was of plankgas, of niks. Remmen idem-dito. Bochten, hoe flauw dan ook, waren eng en hij stuurde steevast verkeerd in. Bij inhalen twijfelde hij zolang dat het niet meer mogelijk was en juist op dat moment hakte hij steevast de knoop door en ging inhalen! Deze Schumi had ook een flinke deuk in de voorkant van zijn auto...
Tot overmaat van ramp begon het ook nog eens flink te regenen.

Maar, uiteindelijk kwamen we in Negombo. Aangezien we de weg hier al kenden wisten we dat het nog een minuutje of 10 naar ons hotel was.
Echter, onze held vond het wel genoeg geweest en zei dat het hotel toch echt te ver weg was voor deze prijs en wilde meer geld. Waar wij natuurlijk niet op in gingen... Mokkend reed hij verder. Omdat hij ons hotel niet kende (we zitten altijd in van die kleine hotelletjes...) vertelden we hem dat we in de buurt van het Jetwing hotel zaten. Waarop hij ons daar af wilde zetten. Sterker nog, hij was ervan overtuigd dat dit ons hotel was. Weer een discussie en nog eens 5 minuten later waren we dan bij het hotel dat we geboekt hadden.
Waarop hij nogmaals begon over de kosten en dat hij extra geld wilde omdat het zo ver was... Ben er niet op in gegaan, afspraak is afspraak en daarbij, zo goed reed hij niet...

De laatste avond zette de regen nog even goed door maar we zijn erin geslaagd om droog te blijven. Nog een laatste keer naar de kroegjes en de restaurantjes en toen was het alweer zaterdag.
9 uur lokale tijd vertrokken met een taxi (nu wel een goeie...) en 's avonds 11 uur Nederlandse tijd weer thuis, zonder noemenswaardige problemen.
Nou ja, een kleintje dan... We wisten niet meer precies waar de auto stond... Ik had met mijn telefoon een foto gemaakt van het vak en de rij maar mijn telefoon ging stuk op vakantie (niks erg, batterij, is ondertussen al gemaakt...) maar ik kon dus niet effe snel die foto opzoeken. :-) Auto toch gevonden...

Afgelopen maandag gelijk met Jasper naar het ziekenhuis en gelukkig mocht het gips eraf! Hij is nu selectief voorzichtig... High-five doet hij niet, uit bad komen gaat heeeel voorzichtig, maar we moeten hem wel 3x per uur uit een klimrek peuteren omdat hij daar in zijn enthousiasme inklimt.. ;-)

• 07 Augustus 2014 - 14:51

Nicole En Wim :

Jullie hebben hele leuke reisverslagen geschreven.
    Je kunt het bijna zelf voor ogen zien.
    Nu het gewone leven weer door gaat kunnen jullie weer brain stormen over de volgende trip.
    Groetjes Nicole en Wim

• 09 Augustus 2014 - 16:55

Ingridveen:

Goed te horen dat jullie weer veilig thuis zijn. Wij hebben genoten van de reisverslagen en Fleur wil alleen nog maar naar Sri Lanka ("daar waar Mathijs is geweest"). Als je fotoboek klaar is hoor ik het graag. Groetjes Ingrid

• 11 Augustus 2014 - 12:26

Rianne:

Welkom thuis weer.
    Was weer erg leuk om jullie te volgen en jullie reisverhalen te lezen !

• 11 Augustus 2014 - 15:19

Tante Zus:

Jullie hebben wel veel gezien te oordelen naar de reisverslagen het was prachtig deze te lezen.
    Hier gaat alles zijn gangetje.
    Nu begint weer het gewone leven
    Groetjes tante Zus