(weer) naar het ziekenhuis - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Familie Cox - WaarBenJij.nu (weer) naar het ziekenhuis - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Familie Cox - WaarBenJij.nu

(weer) naar het ziekenhuis

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Familie

21 Juli 2014 | Sri Lanka, Kandy

Na de pech die Jasper 2 jaar geleden in Cambodja had, was het gisteren helaas weer zover: na een val van een klimrek bleef hij klagen over pijn in zijn pols. Dus... toch maar naar het ziekenhuis. Na 2 x röntgenfoto's (de eerste foto was niet goed) bleek dat er een kleine breuk in zijn pols zit.

In het ziekenhuis waar we op dat moment waren was niemand aanwezig om gips aan te brengen, waardoor we door moesten naar een ander ziekenhuis. Daar was het vooral wachten, tot een orthopedisch chirurg (!) tijd had om zijn pols in het gips te zetten. Geluk bij een ongeluk was dat we onze chauffeur nog hadden dus het vervoer was in ieder geval geregeld.
Daarnaast zijn er op onze route de komende weken maar een paar ziekenhuizen, de eerstvolgende pas over 10 dagen. Dus het had niet later moeten gebeuren...

Uiteindelijk heeft het 4 uur geduurd, maar nu zit zijn pols netjes in het gips en hij kan er ondertussen al aardig mee overweg. Pijn is ook al bijna weg, het is alleen nogal onhandig dat hij maar één arm kan gebruiken.
En nog iets... de komende week hebben we geen zwembad, maar vanaf Uda Walawe wel weer en dan wordt het afzien voor hem.

Los van dit 'akkefietje' gaat het prima hier. Gisteren hadden we een rustdag in Kandy en hebben we een korte toer gedaan. Eerst naar een boeddhistisch complex, waar zich naar verluidt een tand van Boeddha bevindt. In een doosje..... Het was er hoe dan ook loeidruk en mede daardoor heb ik zelfs dat doosje niet eens gezien. :-) Maar gelukkig was er nog veel meer moois te zien.

Daarna hebben we even een paar uur door de botanische tuinen gelopen. Lekker rustgevend. En toen, na de lunch, dus naar een speeltuin vlak bij het hotel... In de avond wilden we wat gaan shoppen (t-shirts voor de kinderen, een sarong voor Patricia) maar dat is er dus bij ingeschoten. Houden we dus tegoed.

Vandaag zijn we van Kandy naar Ella gereisd. Zo'n 100 kilometer, maar het kost toch 6 uur voordat je er bent. Helaas zijn we Sjoerd en Anja net misgelopen: zij kwamen vanmorgen vroeg aan in Kandy met de trein. Maar omdat we zo'n lange dag voor de boeg hadden toch maar besloten om niet te wachten en meteen te vertrekken. Halen we ook nog in!

Onderweg zijn we nog bij een theefabriek gestopt. Leuk om te zien hoe ze de thee produceren, van losse blaadjes tot verpakking. Na de lunch in Nuware Elia (leuk stadje, we hebben van te voren lang gedacht om hier een paar dagen te blijven) wilden we de trein naar Ella pakken. Maar volgens onze gids had de trein anderhalf tot twee uur vertraging dus zijn we toch maar met de auto doorgereisd. Jammer, maar ook die treinreis halen we nog wel in... ;-)

En nu dus in Ella, in Ella's Edge Resort. Leuk stadje, met veel meer backpackers dan we tot nu toe in Sri Lanka gewend zijn. Ook hier is het hotel weer prima. Uitzicht is magnifiek. Binnenkort plaats ik een foto. Het is hier nu wat koeler dan we gewend zijn en dat is ook wel eens fijn.

We hebben afscheid genomen van onze chauffeur. Met ietwat gemengde gevoelens. Enerzijds fijn om altijd een chauffeur bij je te hebben (bijvoorbeeld als je naar het ziekenhuis moet...), anderzijds doen wij de dingen graag op onze manier en dan is (althans dat vinden wij) zo'n chauffeur toch soms een blok aan het been.

Nog iets over het verkeer hier... In één woord: chaotisch! Iedereen rijdt door elkaar heen lijkt het wel. Veel getoeter, waarbij de brutaalste wint. Dat getoeter heeft nog een reden: niemand kijkt hier in zijn achteruitkijkspiegel. Dus om zeker te weten dat de persoon voor je weet dat je inhaalt, moet je even op de claxon. Desondanks is er weinig agressie in het verkeer. De inhaalacties zijn overigens absurd. Vlak voor een bocht inhalen is normaal hier. Effe toeteren dat je eraan komt en gaan met die banaan. Onze chauffeur bidt 's ochtends voor het wegrijden ook altijd even, kan me goed voorstellen waarom. :-)

• 21 Juli 2014 - 20:14

Nicole En Wim :

Hallo allemaal,

Wat een pech voor Jasper. Maar ook voor jullie allemaal.
    Wij hopen dat hij er weinig last van heeft.

Gelukkig verloopt de rest prima. Het is weer een leuk verhaal.
    Veel beterschap voor Jasper en nog veel plezier.
    Groetjes Nicole en Wim

• 21 Juli 2014 - 20:43

Inge:

Sterkte Jasper!

Altijd fijn, een chauffeur die op zijn gebed vertrouwt in plaats van zijn rijvaardigheid :-)

• 21 Juli 2014 - 22:28

Ingrid:

Wat een pechvogel die Jasper maar inderdaad wat een geluk dat je nog een chauffeur had! Wens hem veel beterschap. Zal inderdaad niet meevallen als hij niet het zwembad in mag :(