slapen in een boomhut - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Familie Cox - WaarBenJij.nu slapen in een boomhut - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Familie Cox - WaarBenJij.nu

slapen in een boomhut

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Familie

19 Juli 2014 | Sri Lanka, Kandy

Zoals we al dachten hadden we gisteren geen wifi. En geen airco. :-)
Maar verder was het super om in de boomhut te overnachten.

De dag begon rustig. Het is minder dan één uur rijden van het vorige hotel naar de boomhut dus we hebben de ochtend lekker bij het zwembad doorgebracht. Rond het middaguur gingen we op pad en we kwamen dan ook lekker vroeg aan bij de lodge: de Kumbara eco-lodge bij Sigiriya. Hier bleek dat we de enige gasten waren die avond. Niet heel verwonderlijk: ze hebben er maar 3 kamers. Wel lekker rustig...

Eén van de redenen dat we naar deze plek gingen is dat hier vlakbij dè toeristische plek van Sri Lanka ligt: de rots bin Sigiriya. Dit is een 100 meter hoge rots die helemaal met trappen te beklimmen is. Zo'n 2500 jaar geleden was deze slecht begaanbare rots al bewoond (bovenop woonde een koning) en er zijn rotstekeningen te vinden van duizenden jaren oud.
Op aanraden van onze chauffeur gingen we 's middags en dat bleek een goede zet: de meeste toeristen waren al weg en het was ook niet meer zo heet.
Het was een flinke klim, maar eenmaal boven was het meer dan de moeite waard. De kinderen deden het super! Liepen het grootste deel voorop.
Vlak onder de top is een plateau waar we even konden rusten. Het laatste deel is gevaarlijk. Niet zozeer door de klim, maar door de aanvallen van wespen. Gelukkig hielden ze zich deze keer rustig (kan Lydia niet zeggen....) en kwamen we veilig boven.
Het uitzicht daar is prachtig. Je zit ver boven de boomgrens dus het uitzicht is tientallen kilometers.

Naar beneden ging een stuk vlotter dan naar boven en voor het donker waren we weer terug bij de boomhut. Deze was gezellig ingericht. Beneden (dus op de grond) was een 'woongedeelte' met tafel en banken. Achterin een badkamer. Nou ja, een paar muurtjes, zonder deur, met daarin een wc, wastafel en koude douche. Die overigens heerlijk was...
Bovenin het slaapgedeelte met 2 bedden en verder vrijwel niks. Dit deel is helemaal van hout wat het extra knus maakt.

Het eten was helemaal Sri Lankees en we hebben de hele vakantie nog niet zo lekker gegeten! Vis, zoete aardappel, een pittig sausje van ui, tomaat en nog meer, witte rijst, pittige kip en groene paprika. Ook bier, al moesten we dat een paar dagen van tevoren al via de email bestellen...

Omdat Sri Lanka veel dichter bij de evenaar ligt dan Nederland wordt het hier veel sneller donker dan bij ons. Binnen een uurtje is het van licht naar aardedonker. In onze lodge was weliswaar elektriciteit, veel lampen hebben ze niet. Dus nog een uurtje met leeslampjes doorgekomen en toen een woelige nacht in. Je hoort daar natuurlijk alle geluiden van de natuur en bovendien is Jasper flink aan het hoesten. Tel daarbij op dat door de houten constructie de hele hut beweegt als iemand zich omdraait en je snapt dat er nogal wat verstoringen waren.

Desondanks werden we vanmorgen allemaal vrolijk en redelijk uitgerust wakker. Ook het ontbijt was typich Sri Lankees met pannenkoeken, een of ander pittig papje voor erop (hebben we niet genomen... tip: neem chocopasta mee op reis!) en oploskoffie. En heel veel fruit.

Voor vandaag stond alleen de reis naar Kandy op het programma. Een rit die volgens onze chauffeur 5 tot 6 uur zou duren. We deden er inderdaad meer dan 5 uur over, maar dat is inclusief een paar stops onderweg en lunch.
De eerste stop was bij een kruidentuin. We kregen uitleg over allerlei kruiden, tegen welke kwaaltjes ze waren, de oorsprong ervan (weer die Nederlanders die van alles geïmporteerd hebben) en we konden naar hartelust voelen en ruiken. Op het einde kregen we zelfs een rugmassage!

De volgende stop was bij een batik fabriek. Hier kleuren ze stoffen door ze deels met wax in te smeren en ze vervolgens in kleurstof te dompelen. Door dit meerdere malen te herhalen en met verschillende kleuren krijg je inderdaad mooie stoffen, zowel kleren als wanddecoratie. Patricia heeft zelfs nog een sarong gepast maar dat ging mij net iets te ver. ;-)

Laatste stop was bij een Hindoe tempel. Dit was met name interessant omdat we wel vaak bij Boeddhistische tempels stoppen maar vrijwel nooit hier. Deze tempel is gewijd aan Ganesh, de god van de wijsheid. Vooral studenten komen hier offeren.

Laat in de middag hebben we ons af laten zetten in de oude stad. Even lekker winkelen (nieuwe zonnebril :-) en petje voor Jasper, dat was hij verloren). Ook hier lekker afdingen... Paar pilsjes en cola gekocht voor op de hotelkamer, want hier er is geen bar maar gelukkig wel een koelkastje.
We zitten nu voor het eerst deze vakantie in een 'echt' hotel. Hiervoor waren het meer resorts, wat meestal wat gezelliger en persoonlijker is. Het hotel is dan wel weer erg mooi, met een heerlijke douche en goede airco. En dat is, na afgelopen nacht, ook wel lekker...

• 19 Juli 2014 - 20:53

Nicole En Wim :

Weer een leuk verhaal.
    En wat een avonturen. Geweldig
    Groetjes Nicole en Wim.

• 20 Juli 2014 - 01:46

Rianne:

Blijf genieten daar en blijf ons verwennen met jullie reisavonturen :-)

• 20 Juli 2014 - 19:45

John Groenendijk:

Wat fijn, om zo direct er bij te zijn.Door jullie reis verslag.Genieten jullie, dan doen wij dat Door middel van jullie reis verslagen.☺

• 20 Juli 2014 - 23:10

Ingrid:

Heerlijk weer om jullie verhalen te lezen. Ben erg benieuwd naar de foto's van de boomhut want die willen Fleur en Beau vast ook wel zien. En die combi van die rugmassage en dat kruidenverhaal komt mij heel bekend voor. Daar ben ik jaren geleden volgens mij ook geweest, grappig. Leuke foto van de jongens op Sigiriya rock. Mooi wijds uitzicht he. Knap dat de jongens naar boven zijn gelopen want dat laatste stukje vanaf het plateau is echt stijl! Veel plezier nog.