Flits, ik heb je... - Reisverslag uit Midelt, Marokko van Familie Cox - WaarBenJij.nu Flits, ik heb je... - Reisverslag uit Midelt, Marokko van Familie Cox - WaarBenJij.nu

Flits, ik heb je...

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Familie

02 Mei 2013 | Marokko, Midelt

Vanmorgen weer lekker ontbeten. Ook hier kennen ze het Brabants kwartiertje: met name het ontbijt is steevast 15 tot 20 minuten later dan afgesproken. Wil je om 8 uur ontbijten, reken er dan maar op dat het zeker kwart over 8 wordt voordat je je eerste slok koffie op hebt.
Het ontbijt is hier steevast hetzelfde: verschillende soorten brood met soms pannenkoeken, een paar soorten jam, soms (geiten)kaas, honing, en een enkele keer pasta. Daarbij voor de kinderen vaak chocomel en verder thee, koffie en verse jus.

Daarna op weg naar de auto en de ruitenwisservloeistof maar eens bijgevuld. Na getankt te hebben (maar 30 euro voor meer dan een halve tank diesel...) reden we vlotjes Meknes uit. De weg was prima, veel lange stukken en genoeg mogelijkheden om in te halen.
Onderweg zie je, met name bij de dorpjes, veel politie controles, we komen er al gauw een stuk of 3 per dag tegen. Meestal laten ze huurauto's doorrijden en de politie is zeer vriendelijk tegen toeristen.

Maar laat er nou net vandaag een controle zijn die niet vlak bij een dorpje stond, net toevallig bij een snelheidsbeperking en net toevallig beman was door die ene agent die zijn nieuwe lasergun wilde uitproberen. Bingo dus... :-(
Weet nog steeds niet hoe hard ik reed, maar het was in ieder geval te hard. Ik mocht (blijkbaar) 60. Boete: omgerekend 30 euro. Is dus niet het einde van de wereld. We kregen trouwens netjes een bon dus het zal wel in orde zijn. ;-)
Frappant was ook dat de politie ook nu weer erg vriendelijk was: of we gisteren voetbal gekeken hadden, dan Robin van Persie zo ongelofelijk goed is (moest hij gisteren eigenlijk voetballen?)...
Ook typisch: de kinderen zaten achterin zonder gordel, maar daar was deze controle blijkbaar niet voor bedoeld want ze zeiden er niks van.

De rest van de trip toch maar wat rustiger gedaan, maar desondanks nog steeds lekker op tijd (half 1) bij het hotel in Midelt (Riad Villa Midelt). Auto kan deze keer op het terrein van het hotel, dat scheelt weer heel veel lopen. Ook nu weer een mooi hotel. :-)
Afstand tot het dorp: 5 minuten lopen volgens de vriendelijke dame van het hotel. Amehoela... wij deden er 25 minuten over, tot de rand, waarbij Jasper nog bijna omver gekegeld werd door een fietser. Kon de fietser overigens niks aan doen.

's Avonds ging het toch weer regenen en zijn we met de auto naar Midelt gereden. Om daar terecht te komen bij het slechtste restaurant van Marokko. Ze hebben hier bij alle restaurants dezelfde handvol gerechten: Tagines (= soort stoofschotel) en brochettes, maar bij dit restaurant bleken ze er meer dan een half uur over te moeten doen om zelfs de cola te serveren. Waarbij wel gezegd moet worden dat de cola hier meestal door het restaurant gekocht moet worden bij een standje in de buurt. Geen voorraad dus.
Maar ook het eten duurde erg lang en was niet erg lekker, terwijl we de enige klanten waren. We hebben nog geen kwart op en zijn toen weggegaan, tot grote ontzetting van de eigenaar. We hebben de goede man maar in zijn waarde gelaten en gezegd dat het niet aan hem lag.
Terwijl we zaten te eten kwam er nog een ander stelletje dat vroeg hoe het eten was. Tja, wat zeg je in zo'n geval...

Regen is nu weer opgehouden en nu lekker op bed. We hebben sateliet TV maar de herhaling van de troonswisseling zijn we nog niet tegengekomen...

Morgen door naar Merzouga, waar we gelijk op een kameel overstappen om de woestijn in te gaan om daar in een tent te slapen. Denk niet dat daar Wifi is...

• 02 Mei 2013 - 23:13

Tante Zus:

Hallo jullie viertjes, ik geloof dat het jullie goed bevalt. Ik ben weer terug . Het had ons goed bevallen. IN October gaan we weer terug, als er nog plek is in het hotel.Gisteren even bij Nicole en Wim geweest, ze hebben het dressoir en bankstel gekregen, erg mooi. Het weer was vandaag mooi 19 graden vanaf Zondag wordt het beter het wordt ook langzamerhand tijd.Volgende week komen Vic, Gijs en Yenthe ik verheug me er op.De in huldiging was geweldig, iik heb van 10 uur tot 11 uur 'savonds voor de buis gezeten,het was prachtig, gelukkig niks gebeurd. Ik ga nu slapen het is half 12. Veel plezier en geniet er maar van. tante Zus

• 03 Mei 2013 - 19:56

Susanne:

Maar geen leeg restaurant meer uitzoeken dus....Ik ben benieuwd naar jullie tocht door de woestijn!
    Susanne